MOTO:
Sentiasa berusaha untuk melaksana & mendapat yang terbaik; Sentiasa bersedia menghadapi sebarang kemungkinan yang buruk. ( Hope for he best; be prepared for the worst)

KEYAKINANKU:
Allah tidak membebankan hambaNya kecuali apa yang mampu ditanggung olehnya.(Maksud Surah alBaqarah)
Allah sentiasa berikan yang terbaik untuk hambaNya. Berdoa & berharaplah hanya padaNya, Tuhan yang satu!

DOAKU PADAMU, YA ALLAH:

Ya Allah , aku tidak pernah memohon untuk dikecilkan ujianMu tapi ku sentiasa berharap Kau besarkanlah iman di hatiku utk menempuh sgala ujianMu dgn redha dan tabah. Rahmatilah aku dalam setiap nafas yg masih berbaki. Amiin.

Monday, April 2, 2012

Sifat-sifat / Kriteria Ahli Syurga :


Kupasan buku Bidadari Syurga & Penghuninya oleh Muhammad Ahmad Mubayyat 
(diterjemah oleh H. Muhammad Harun Zain)  Jasmin Publication.

Buku ini menerangkan golongan-golongan yang akan menjadi ahli syurga, gambaran syurga yang penuh nikmat dan gambaran bidadari syurga.  

Ahli Syurga Yg Memiliki Darjat Yg Tinggi. (ms 64 -65)

1. Para Syuhada'

Diriwayatkan drpd Nu'aim bin Hammar r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda mafhumnya ' Para syuhada' yg paling utama adalah mereka yang berperang di barisan terdepan.  Mereka tidak pernah menoleh atau berundur sehingga mereka mati terbunuh. Merekalah org2 yg akan memasuki bilik2 tingkat tinggi di dalam syurga. Allah akan ketawa melihat mereka. Ketika Allah sudah ketawa menyaksikan seorang hamba saat penempatan, amal orang tersebut tidak akan dihitung atau dihisab'

2.  Pengasuh Anak Yatim

Drpd Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda ' Org yg mengasuh anak yatim, baik yg ada hubungan keluarga dengannya mahupun tidak. Aku danorg itu, kelak di syurga spt 2 jari ini. Malik Bin Anas, perawi hadis itu memberi isyarat dgn jari telunjuk dan jari tengah. (HP Muslim)

3.  Orang Yang Mengurus Janda dan Orang Miskin

Drpd Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda ' Orang yang mengurusjanda dan orang miskin, bagaikan oang yang berjuang di jalan Allah, "Aku juga menduga baginda bersabda ,' Bagaikan orang yang solat malam, tetapi tidak pernah erasa letih, dan bagaikan orang yang berpuasa, yang tidak pernah berbuka." (HR Muslim)

4.  Orang2 Yang Menghafaz Quran & Mengamalkannya

Dari Abdullah Bin Amr Bin Ash r.a Nabi Muhammad s.a.w bersabda ' Nanti di syurga , akan diperintahkan kpd org yg senang membaca alQuran,, bacalah alQuran dgn baik dan tartil ketika kamu di dunia kerana sesungguhnya tempatmu bergantung pada akhir ayat yang kamu baca. " (HR Abu Daud & Tirmizi) Tirmizi berkata , 'Hadis ini hasan sohih."

Sifat-sifat  / Kriteria Ahli Syurga :

1)   Bersyukur
2)   Bersabar
3)   Berjihad di jalan Allah
4)  Membelanjakan Harta di jalan Allah
5)  Menahan Amarah & Memaafkan
6)  Ihsan (Berbuat Kebaikan)
7)  Ulama’ yang ‘Amilun ( berilmu, mengamalkan & menyampaikan)
8)  Aimmah (jama’ imam) Pemimpin yang ‘adil
9)  Amar Makruf Nahi Munkar
10)  Zuhud & Warak
11) Mengingat & Bertasbih kepada Allah
12)  Mempelajari kitab Allah & mengamalkannya
13) Mencintai Keagungan Allah swt



No comments:

Post a Comment