MOTO:
Sentiasa berusaha untuk melaksana & mendapat yang terbaik; Sentiasa bersedia menghadapi sebarang kemungkinan yang buruk. ( Hope for he best; be prepared for the worst)

KEYAKINANKU:
Allah tidak membebankan hambaNya kecuali apa yang mampu ditanggung olehnya.(Maksud Surah alBaqarah)
Allah sentiasa berikan yang terbaik untuk hambaNya. Berdoa & berharaplah hanya padaNya, Tuhan yang satu!

DOAKU PADAMU, YA ALLAH:

Ya Allah , aku tidak pernah memohon untuk dikecilkan ujianMu tapi ku sentiasa berharap Kau besarkanlah iman di hatiku utk menempuh sgala ujianMu dgn redha dan tabah. Rahmatilah aku dalam setiap nafas yg masih berbaki. Amiin.

Saturday, August 31, 2013

Reset Minda: Menghindari kemurkaan Allah??



Kata Ustaz Don Daniyal di wall post FBnya:
‘Tatkala membuat apa jua keputusan, sama ada besar mahupun kecil, bermunajatlah kepada Allah. Keputusan yang terbaik untuk kita hanya ada pada NYA...
Subhanallah Walhamdulillah Wala'illaha'illallah Wallahuakbar... :)’

Terlintas pula kepada saya bagaimana jika keadaannya begini??
Bila tidak pasti dengan sesuatu keputusan  & merasai sukar untuk menyelesaikan sesuatu perkara,  kita  selalunya akan kembali kepada Allah. Bermunajat dan menyerahkan segalanya kepada ketentuan Allah yang Maha Mengetahui  segala yang terbaik sekarang dan masa depan untuk hambaNya. Melalui doa, solat istikhoroh atau solat hajat bermunajat, menyerah kepada Allah untuk memberikan kita ilham dan petunjuk.  Kita sering bertekad akan menerima segala apa yang diilhamkan kerana kita amat yakin sesungguhnya Allah jua Yang Maha Mengetahui segala sesuatu.
Setelah berulang kali mengulangi  permohonan hidayah Allah ini, dengan kuasa Allah, diilhamkanlah  petunjuk untuk kita.  Di permulaannya, kita cuba menerima meskipun ianya pahit dan tidak seperti yang kita harapkan. Namun, hari demi hari, nafsu dan perasaan  semakin menebal untuk menurut kata hati  sendiri bukan lagi apa yang Allah ilhamkan.  

Situasi  juga boleh terjadi begini:
Setelah solat berulang kali, diberi petunjuk dan kita penuh yakin ianya dari Allah, kita gembira bila keputusan / petunjuk Allah menyamai apa yang kita harapkan. Namun... beberapa ketika, kita juga menolaknya dengan logik akal kita @ mungkin kita meramalkan sendiri pula kesusahan demi kesusahan yang kita akan hadapi jika mengikut apa yang diilhamkan itu. Kedua-dua situasi ini & yang awal tadi tetap sama analoginya... menolak apa yang diilhamkan / petunjuk Allah. Dibimbangi kemurkaan Allah; seolah kita mengacah / mempermainkan keputusan / petunjuk Allah setelah kita beriya-iya memohon daripadaNya. Na'uzubillah.

Mungkinkah ianya akan mengundang kemurkaan Allah?????

 Motivasi Prof. Dr. Muhaya - Reset Minda Orang Yang Diuji 

                        


No comments:

Post a Comment