MOTO:
Sentiasa berusaha untuk melaksana & mendapat yang terbaik; Sentiasa bersedia menghadapi sebarang kemungkinan yang buruk. ( Hope for he best; be prepared for the worst)

KEYAKINANKU:
Allah tidak membebankan hambaNya kecuali apa yang mampu ditanggung olehnya.(Maksud Surah alBaqarah)
Allah sentiasa berikan yang terbaik untuk hambaNya. Berdoa & berharaplah hanya padaNya, Tuhan yang satu!

DOAKU PADAMU, YA ALLAH:

Ya Allah , aku tidak pernah memohon untuk dikecilkan ujianMu tapi ku sentiasa berharap Kau besarkanlah iman di hatiku utk menempuh sgala ujianMu dgn redha dan tabah. Rahmatilah aku dalam setiap nafas yg masih berbaki. Amiin.

Sunday, May 5, 2013

PRU 13: Pilihlah Yang Memudahkan Jawapan Kita Di Akhirat

Selamat Mengundi untuk semua warga Malaysia. Sebelum keluar rumah ke tempat undi, fikirkanlah apa matlamat kita. Dunia ini adalah jambatan ke akhirat, setiap satu perbuatan walau sekecil mana pun termasuk memangkah undi akan dipersoalkan di akhirat kelak. Sediakanlah jawapan yang tepat untuk kita jawab di hadapan Allah kelak. Apa yang kita perjuangkan di dunia, kita akan tuai di akhirat. Tepuk dada tanya iman BUKAN tanya selera. Agama Islam adalah syumul, menyeluruh dalam semua aspek, kita tidak boleh pilih sebahagian dan menidakkan / membuang yang sebahagian yang lain. Tanya hati, "REDHAkah ALLAH dengan pilihanku ini"

Jika dalam hampir setiap perkara yang melibatkan hukum & ibadat, kita merujuk kepada Ulama' dan para asatizah yang mursyid, kenapa dalam soal mengundi kita ragu-ragu pula untuk merujuk mereka???? Jika hendak mengadakan doa selamat, majlis agama, rujukan soal haji & apa jua ibadat, kita cari alim ulama'.  Mereka ini lebih arif  dan alim daripada kita, mengkaji alQuran dan Sunnah serta pakar dalam sejarah Islam. Jadi, untuk membuat pilihan undi ini, KENAPA kita tidak mahu lagi merujuk mereka???. Adakah kita hanya mendahulukan nafsu, perasaan dan hanya apa sahaja yang memberi kesenangan kepada kita???

Maksud ayat Quran:Al Baqarah 208 - 209
Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu. Tetapi jika kamu menyimpang (dari jalan Allah) sesudah datang kepadamu bukti-bukti kebenaran, maka ketahuilah, bahwasanya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

Saya sendiri kurang ilmu tentang ilmu agama & siasah Islamiyyah, justeru.. rujuklah kata mereka yang lebih mantap fahaman & amalan agama. Sebahagian rujukan, saya link kan di sini. Banyak lagi web & blog para asatizah yang musyid & ceramah2 boleh dijadikan rujukan. Semoga dapat dimanfaatkan.

Mohon ampun maaf jika kurang menyenangkan bagi sesiapa, namun dari hati saya, semoga saya harap dapat menjawab dengan tenang di hadapan Allah kelak bila ditanya "Kenapa kamu tidak menyatakan / sebarkan kebenaran dan dakwah walapun ada peluang". Semoga anda tidak akan mendakwa saya di akhirat kelak kerana tidak bantu mengingatkan anda. (Kata-kata inilah juga saya selalu sebut kepada para pelajar saya setiap kali saya menasihati). Wallahu A'lam.

i) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151410464038341&set=a.193167228340.127195.139381643340&type=1&theater
ii) http://genta-rasa.com/2013/05/03/siapa-pemimpin-yang-hendak-kita-pilih/
iii) ceramah Ust azhar Idrus
http://www.youtube.com/watch?v=KxQ-RSag9Qo

Bagi yang masih ragu-ragu dengan pilihan, munajat & solat istikhoroh jalan terbaik, mohon petunjuk Allah.

No comments:

Post a Comment